Het kan goedkoper, maar ze vertikken het
In België krijg je tot en met 22 november 5000 euro subsidie bij aankoop van een elektrische auto. Dat geldt voor auto's tot 40.000 euro. Wat vervelend nou, dachten de autofabrikanten en prompt verlaagden ze de prijzen tot vijf euro onder die grens. Daar zal genoeg ruimte voor zijn, ondanks de slechte cijfers die de fabrikanten scoren. Met uitzondering van het door andere fabrikanten zo gehate Tesla. Lang verhaal kort: de subsidie verdwijnt en zonder calculator kan ik dan uitrekenen dat de auto dus 5000 euro duurder wordt vanaf 23 november. Maar daar blijft het niet bij, want de autofabrikanten verhogen hun prijs weer naar het oude niveau. Dat noem ik gesjoemel met de prijzen van elektrische auto's. Een boude uitspraak?
Als je de prijs verlaagt om meer te verkopen, is dat begrijpelijk. Ik verdenk autofabrikanten er overigens van dat ze de prijzen van elektrische auto's klantonvriendelijk hoog houden om juist elektrische auto's niet te verkopen ten voordele van brandstofauto's. Autofabrikanten hangen in het oude verdienmodel van de brandstofauto. Lekker veel onderdelen, dan kan er veel stuk en stukgaan doet een auto pas na de garantieperiode. De koper kan de knip trekken. En als je liever brandstofauto's verkoopt, houd je de prijzen van elektrische auto's flink hoog. Tot nu toe werkt dat spelletje prima. Vervolgens nog een rondje dreigen met ontslagen en het manipuleren van overheden is, heeft succes, al lijkt de EU nu toch aan de rem te trekken door de uitstoot van brandstofauto's zwaar te gaan beboeten. Verstandig.
De brave burger die een auto op zijn verlanglijstje zet, elektrisch of niet, moet niet alleen naar het prijskaartje kijken, maar zich eerst afvragen of hij wel een auto nodig heeft. Als een deelauto namelijk een alternatief is, en heel vaak is het dat, dan moet je de achterhaalde gedachte van autobezit maar eens overboord gooien. Als de auto er een auto is wanneer je hem nodig hebt, is dat dik voldoende. En misschien moet het kopen van een auto maar eens worden opgeschort, dan verlagen de autofabrikanten uiteindelijk toch wel de prijzen.